Козак Мамай

Козак Мамай

Надзвичайно цікавим, унікальним і феноменальним явищем української історії і української суспільно психології є образ козака Мамая. Нічого подібного жодний народ світу більше не має. Ні ближні, ні далекі народи не змогли витворити такий дивовижний і містичний образ. Цікаво, що хоча б наближено подібного образу немає в жодного сусіднього з українцями народу – ні в поляків, ні в росіян, ні в білорусів, ні в словаків, ні в угорців, ні в румунів. Це чисто українське явище світової культури.
Здавалося б з якогось доброго дива в українській національній свідомості витворився абсолютно дивовижний містичний образ людини-воїна. Зараз ці народні картини поширюються в нашій державі у вигляді магнітних наклейок на холодильники. Через це багато хто може сам детальніше ознайомитися з цим містичним образом українця.
Давайте разом уважніше придивимося до відомого кожному українцю міфічного образу козака Мамая намальованому на народних картинах. З одного боку він типовий воїн-лицар. Ось шаблюка, як гадюка, ось спис, ось мушкет, ось і сагайдак зі стрілами. За ним, прив’язаний до дерева осідланий кінь. Заграла сурма, козак підхопився і ось він уже на коні в повних бойових обладунках, готовий до війни. Але це тільки перше враження. Якщо придивитися детальніше, побачимо, що народна картина, на якій змальовано козака Мамая дійсно набирає містичних рис. Даний образ зовсім не відповідає усталеному стереотипу про лицаря-воїна. Придивіться уважніше. Козак Мамай сидить на перший погляд у незвичній для українця позі. Фактично це поза медитації, нині відома багатьом людям в Україні, які займаються цією справою. Цікаві очі козака –характерника. Придивіться і до них уважніше. Очі його розфокусовані і ніби спрямовані вдалечінь. В багатьох людей, які споглядають цю картину складається враження, що перед ними лише якась тілесна оболонка. Душа ж Мамая знаходиться десь дуже далеко.
Тут відкривається великий простір для фантазії. Можливо козак Мамай живиться якоюсь космічною енергією чи заряджається від внутрішнього випромінювання Українського кристалічного масиву. Його мозок під час цієї медитації отримує імпульси від природних і надприродних сил і накопичує в собі божественну мудрість. Цю думку, що перед нами «надлюдина», одночасно воїн-лицар і філософ, посилює бандура в руках Мамая. Він озброєний, як то кажуть до зубів, але разом з тим людина в принципі добра і толерантна, яка в медитації шукає сенс власного життя.
Таким чином, в образі козака Мамая постає перед нами узагальнена картина українця, який за власною внутрішньою сутністю є людиною доброю, але вимушений, з усіх боків оточений ворогами, постійно воювати і захищати власну незалежність, свободу і гідність.
Багато хто вважає, що в образі козака Мамая пропонується міфологічне вирішення проблеми України. Козак-характерник Мамай вказує нам нинішнім українцям ідеальний шлях розвитку української нації в ХХІ столітті. Він полягає в синтезі і універсалізмі української людини і українського суспільства. Таким було наше суспільство і люди тоді, коли й виник образ козака Мамая, тобто в ХУІ-ХУІІ століттях. Тоді практично все населення України покозачилося і органічно поєднувало в собі риси високої духовності і бійцівські якості. Ситуація на початку ХХІ століття однозначно показує, що саме в цьому напрямку і буде розвиватися людство в майбутньому.